Wednesday, April 27, 2011

boleh tak?

selamat pagi & assalamualaikum kepada semua.

minta maaf kepada semua.jika ada salah silap kata...hanya ingin berkongsi pengalaman & kekeliruan (keliru ke pelik):
*segmen: tak tahan*


sebenarnya benda benda nih aku rasa berlaku kat semua orang kan...betul tak.. saje nak share di pagi yang tenang ni kan...

( 1 ) boleh tak cakap minta maaf kalu buat salah..

*kenapa susah nau orang nak mintak maaf kalu buat salah eh..pastu siap rilex je lagi..terang lagi bersuluh plak tu salah tu !
*maybe aku pun pernah..tapi insyaAllah maybe aku tak perasan tu salah aku.. mintak maaf..huhu





( 2 ) boleh tak kalu cakap terima kasih...

paham2 la kan...kita kena pandai berterima kasih..baru orang akan respek kita..


( 3 ) boleh tak kalu nak guna barang orang minta dulu baru guna..

ni dah guna dulu baru nak cakap...MACAM barang tu engko yang punya?ke?engko punya ke?
perghhh..tapi ada je orang yang nak guna tak cakap pun tapi guna je as the stuff is their's!!perghh...perghh...(emo nampak)
*ke biasa je kalu bila nak guna barang orang tu just guna je tanpa rasa nak tanya orang dulu?
*barang aku barang ko jua ke???
contoh ?(tapi contoh ni mcm relate sikit2 la kan)...ada kawan aku ni..dia ada kereta kan..dulu waktu belajar semua duk tumpang kereta dia...tapi bila bab nak isi minyak..perghh..semua yang menumpang tu bleh buat bodo je...tapi dia sabar je....ye...kalu dipikir secara logik semua sepatutnya share..sama2 student,sama2 naik kan....tak reti reti ke??
pastu diorang ni guna keta dia macam diorang punya la kan..perghh...(ada gak species manusia camni ek)
contoh dialog; (ni pasal moto lak)


peminjam tak bertauliah: wei mana kunci moto ko ? (tengok2 mana ada ayat nak tumpang/pinjam moto terus je mintak kunci MACAM moto tu bapak ko punya)

pemilik kereta yang tak berani nak cakap kasar: ada dalam bilik aku la.awat?


peminjam tak bertauliah: oh.ok.aku nak kuar g beli rokok jap..


pemilik kereta yang tak berani nak cakap kasar: oh.g la amik.(--) "


****ok.sepatutnya si peminjam tu cakap la dengan beradab sikit kan...seperti...' amir(rekaan semata2), aku nak pinjam moto ko jap bleh?'sepatutnya dimulakan dengan ayat macam ni bukan terus terjah!

kalu kunci moto tu dia tau katne aku rasa dah terus pakai dah kot..bukan berkira tapi boleh tak ada adab sikit?mak ko tak ajar adab ke?


sebenarnya kita takdela mengharapkan semua di atas tapi kita akan rasa bes & dihormati bila semua di atas tu dibuat la kan..ye x? okay..berharap la kan...baru rasa kita ni direspek kan??

 ' respect others to get yourself to be respected '


tapi mungkin kita sendiri pun terlepas pandang bende2 camni sepanjang hidup kita...kan..maklumla nobody's perfect..tapi adab ni kita kenala jaga..walau dengan sesiapa pun..insyaAllah...


amboi amboi...emo plak aku pagi2 ni..haha..saje je..semalam ada seorang kawan aku ni meluahkan perasaan tension dia kat aku.. so aku lepaskan kat sini plak....haha..

ok.sekian.


Photobucket

No comments: